• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Facebook
  • LinkedIn

06 14 55 81 38

Beginnen met leiding geven

  • Home
  • Leiderschap
  • Boeken
    • Beginnen met leidinggeven doe je zo!
    • Persoonlijk leiderschap gaat om jou!
    • Boekrecensies
  • Sonja
    • E-book Voor Meta
  • Klanten
    • Referenties
      • Boekrecensies
  • Blog
  • Winkel
  • Contact
Je bent hier: Home / De kracht van tegenspraak

De kracht van tegenspraak

In veel organisaties wordt gezegd dat er sprake is van transparantie en openheid, maar is dat ook echt zo. Sta je open voor kritische vragen en stimuleer je tegenspraak?  

Hoe doorbreek je de stilte?

Als leidinggevende moet je vanaf dag één laten zien dat je kritische inzichten en vragen niet alleen waardeert, maar ook verwacht. Onderstaand drie concrete stappen om een gebrek aan tegenspraak te doorbreken:

1. Vraag expliciet om kritiek

Wacht niet af tot iemand zich moedig genoeg voelt om tegengas te geven, maar nodig er actief toe uit. Stel bij elk voorstel vragen als: ‘Wat kan hier misgaan?’, ‘Welke alternatieven zijn er?’ en ‘Wat zien we over het hoofd?’. Een leidinggevende die zelfkritisch durft te zijn, moedigt anderen aan hetzelfde te doen.

2. Creëer veilige ruimtes voor tegenspraak 

Kritiek geven in een vergadering, waarbij iedereen aan tafel zit? Dat is niet zo makkelijk. Het is goed om kleinere groepjes te maken waarin medewerkers samen kunnen sparren, waar ze anoniem input kunnen leveren of in duo’s kritiek kunnen formuleren. Dit verlaagt de drempel en bevordert openheid.

3. Doe zichtbaar iets met feedback 

Niets werkt zo demotiverend als het gevoel dat kritiek in een la verdwijnt. Geef daarom altijd terugkoppeling: ‘Dit advies heb ik opgevolgd om deze reden’, of juist: ‘Ik kies een andere route, en wel hierom’. Het gaat niet om kritiek klakkeloos opvolgen, maar om serieus luisteren en verantwoordelijkheid nemen voor je beslissingen.

Loyaliteit en tegenspraak gaan hand in hand

Juist door kritische vragen te stellen en risico’s te benoemen, helpen medewerkers hun leidinggevenden om de best mogelijke keuzes te maken. Als leidinggevende draag je verantwoordelijkheid voor de keuzes die je maakt, maar het betekent ook dat je adviezen serieus moet nemen.  

Tegenspraak moet je bewust stimuleren en ontwikkelen. Verwelkom kritische vragen als een kans. Geef medewerkers het vertrouwen dat hun expertise en inbreng belangrijk is. Luister niet alleen, doe ook iets met de feedback die je krijgt.

Als niemand je meer tegenspreekt, dán moet je je pas echt zorgen gaan maken.

Wil jij leren om hier beter mee om te gaan? Neem dan contact met me op. Een kort coach-traject kan hierbij helpen.

Filed Under: Blog

Reader Interactions

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Sonja van Beveren
Naar mijn Blog

Footer

Laatste blog:

Een dure les

"En nu wil ik het er niet meer over hebben," zegt Jaap als we samen op de rand van de kofferbak … Lees verder... about Een dure les

Privacy verklaring

Lees hier de privacy verklaring van Sonja van Beveren - Regie & Resultaat:
privacy verklaring

Contactgegevens

06-14558138
sonja@sonjavanbeveren.nl

© 2025 · Beginnen met leidinggeven