Ken je dat? Een ambitieus doel stellen dat zó groot voelt, dat je uiteindelijk niks doet?
Dan ben je niet de enige. Veel beginnend leidinggevenden stellen hoge eisen aan zichzelf. Hierbij vergeten ze één belangrijk ding: het proces is belangrijker dan de prestatie.
De oplossing? Stel leerdoelen in plaats van prestatiedoelen. Hiermee maak je het voor jezelf leuker, makkelijker én effectiever.
De kracht van leerdoelen
Wanneer je leerdoelen stelt, focus je op ontwikkeling en groei in plaats van op het behalen van een eindresultaat. Dit is een wereld van verschil.
Mensen die met leerdoelen werken:
- gaan beter om met tegenslagen
- ervaren minder stress
- hebben meer plezier in hun werk
Prestatiedoelen kùnnen je verlammen: ‘ik moet dit perfect doen’. Tja, en wat is perfect, wanneer ben je tevreden?
Leerdoelen helpen je om stappen te zetten. Juist op de momenten dat het even tegenzit.
Een prestatiedoel gaat over scoren. Een leerdoel gaat over groeien.
Waarom geven prestatiedoelen meer stress? Het kan leiden tot uitstelgedrag omdat er te veel druk op zit. Je legt de lat hoog en falen voelt als een persoonlijk verlies.
Leerdoelen geven je ruimte. Ze richten zich op het vergroten van je vaardigheden, en dat maakt je sterker.
Drie manieren om leerdoelen succesvol toe te passen:
Weet wat je wilt leren:
Kies doelen waar je in wilt groeien in je nieuwe rol. Waar je beter in wilt worden en energie van krijgt. Wat je wilt leren om effectiever te zijn in je werk.
Maak je leerdoelen kleiner:
Heb je een groot doel, zoals een spetterende presentatie geven in je nieuwe team? Maak het kleiner en oefen met een korte introductie van jezelf en vraag je teamleden hetzelfde te doen.
Wat is de vaardigheid achter het doel:
Wil je leren delegeren? Misschien is je echte leerdoel dan: leren vertrouwen op anderen, en/of accepteren dat niet alles perfect hoeft.
Help jezelf met een coach die jou helpt met reflecteren
Een coach inhuren kan je proces versnellen. Iemand die met je meedenkt, die je uitdaagt en die je helpt in jouw leerproces. Natuurlijk kan ook een goede vriend, sparringpartner deze rol vervullen.
Als leiderschapscoach is het eerste wat ik doe de mensen vragen hun leerdoelen te benoemen. Drie leerdoelen waar ze in hun nieuwe rol aan willen werken, beter in willen worden.
Leerdoelen zoals:
- Overzicht krijgen in mijn werk
- Nee leren zeggen
- Minder laten leiden door waan van de dag
- Medewerkers aanspreken als het nodig is
- Sneller besluiten nemen
Wil je weten wat jouw leerdoelen zijn om te groeien in je nieuwe rol als leidinggevende? Neem gerust contact met me op – ik denk graag met je mee.

Geef een reactie