Middenmanagers zijn een tijdlang niet gewaardeerd in bedrijven. Het waren: bureaucraten, controleurs, spreadsheetnerds. Het was prima om deze laag te schrappen, volgens veel consultants, en zou een kostenbesparing zijn. Dit negatieve beeld zorgde ervoor dat middenmanagers geen goede naam hadden.
Maar nu zeggen diezelfde consultants dat middenmanagers cruciaal zijn voor het succesvol runnen van grotere bedrijven. Hoezo deze verandering van mening?
Bedrijven zien steeds beter de negatieve gevolgen van het jarenlang verwaarlozen van middenmanagers. De actieve betrokkenheid van middenmanagers blijkt bij organisatorische veranderingen steeds essentieel.
Maar na grote veranderingen worden de, niet ontslagen, middenmanagers na enige tijd weer genegeerd en verwaarloosd. Ze krijgen geen middelen of waardering voor het belangrijkste deel van hun werk: talentmanagement.
Middenmanagers verzuipen
Ze krijgen geen training, ze worden onvoorbereid in het diepe gegooid, en worden als vangnet voor allerlei taken gebruikt. Het zijn de boksballen, die onmogelijke opdrachten van het hoger management ontvangen, en de schuld krijgen wanneer dingen misgaan.
Ze besteden het grootste deel van hun tijd aan meewerken met hun teams, terwijl belangrijke taken zoals het aandacht hebben voor de talenten van mensen, het verhogen van de productiviteit en het behouden van werknemers over het hoofd worden gezien.
Cruciale Rol
Middenmanagers zijn de verbindende factor tussen het hogere management en de werkvloer. Ze halen de ruis uit de lijn en leggen dingen uit in begrijpelijke taal naar de dagelijkse praktijk.
Ondersteun de middenmanagers
De middenmanagers zijn vooral coaches, verbinders, en talentmanagers. Om een goede middenmanager te zijn heb je zelf ook training en coaching nodig. Kijk hiernaar als hoger management en besteed er tijd en geld aan. Laat zien dat je ze waardeert.
Tip: Als middenmanager heb je goed om te gaan met je eigen leidinggevende. Lees hierover in stap 3 uit mijn boek: Beginnen met leidinggeven doe je zo!

Of maak deze opdracht om beter te begrijpen hoe je leidinggevende in elkaar zit en hoe jullie elkaar beter kunnen begrijpen en versterken.
Een van de manieren om middenmanagers te waarderen is het ondersteunen met behulp van coaching. Ik ben leiderschapscoach en heb een coachingsprogramma waarin ik middenmanagers met gerichte opdrachten help om steeds beter te worden in hun rol als coach, verbinder en talentmanager.
Geef een reactie