Je bent leidinggevende en doet je best om je team gemotiveerd te houden. Wellicht organiseer je regelmatig teambuildingsactiviteiten en zorg je voor leuke extra’s op de werkvloer. Allemaal goedbedoeld – en soms zelfs effectief.
Maar wat is nu het effect van dit soort acties.
Weet je, op het moment dat het er echt toe doet – bijvoorbeeld tijdens het jaarlijkse functioneringsgesprek – voelt het voor veel medewerkers alsof ze weer even in de schoolbanken zitten. Beoordeeld, gemeten, gestuurd.
Dit gesprek kan een motivatie zijn om te vertrekken in plaats van het versterken van hun ambitie.
Het functioneringsgesprek heeft zijn langste tijd gehad
Functioneringsgesprekken zijn bedacht in een tijd waarin top-down aansturing de norm was. Inmiddels weten we beter. Medewerkers willen geen gesprek over hun functioneren. Ze willen een gesprek voor hun ontwikkeling. Een gesprek waarin zij zélf aan het roer staan.
Het is tijd om het anders te doen.
Laat de medewerker zelf de regie nemen!
Sonja van Beveren geeft met haar boek: Jezelf coachen doe je zo! de medewerker de kans om die regie te pakken.

Het gaat erom dat de medewerker zichzelf leert kennen, wat vind ie belangrijk, wat zijn de ambities, waar heeft hij of zij behoefte aan op het werk.
Wat kun jij als leidinggevende doen?
Creëer ruimte voor eerlijke gesprekken zonder agenda of oordeel.
Stel vragen in plaats van te sturen.
Laat het functioneringsgesprek los, en ga vaker, korter en betekenisvoller in gesprek.
Want als jij echte aandacht geeft aan je mensen, krijg je daar vertrouwen, betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid voor terug.
Geef een reactie