• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Facebook
  • LinkedIn

06 14 55 81 38

Beginnen met leiding geven

  • Home
  • Leiderschap
  • Boeken
    • Beginnen met leidinggeven doe je zo!
    • Persoonlijk leiderschap gaat om jou!
    • Boekrecensies
  • Sonja
    • E-book Voor Meta
  • Klanten
    • Referenties
      • Boekrecensies
  • Blog
  • Winkel
  • Contact
Je bent hier: Home / Leiderschap maakt het verschil

Leiderschap maakt het verschil

Leiderschap maakt het verschil of je mensen blijven of vertrekken

Leiderschap heeft een grote invloed op hoe mensen zich voelen in hun werk. Ervaren ze werkplezier, voelen ze zich betrokken, durven ze fouten te maken, denken ze actief met je mee, of doen ze alleen maar stilletjes hun werk.

Uit cijfers blijkt dat 41 procent van de medewerkers hun baan opzeggen vanwege een gebrek aan goed leiderschap. Alle alarmbellen zouden af moeten gaan als mensen vertrekken vanwege slecht leiderschap.

Maar het eigen ego en een gebrek aan zelfreflectie belemmeren ondernemers en leidinggevenden om in de spiegel te kijken en hun leiderschap onder de loep te nemen. Terwijl in de spiegel kijken altijd, en zeker nu, heel belangrijk is.

Kritische zelfreflectie

Het is positief en komt sterk over als je in staat ben kritisch op jezelf te reflecteren. We zijn allemaal mensen en is goed om te blijven leren en om feedback te vragen waar je in hebt te leren.

Het goed om tijd investeren in je medewerkers, want goed leiderschap is echt meer dan het jaarlijkse functioneringsgesprek voeren, een bonus uitkeren of het jaarlijkse teamuitje. Goed leiderschap gaat over verbinding en oprechte aandacht hebben voor je medewerkers.

Leer je mensen kennen en weet wat ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Zorg ervoor dat je medewerkers zich gewaardeerd voelen, dan zijn ze gelukkiger en presteren ze over het algemeen beter. Als ze zich niet gezien of gehoord voelen, wordt hun motivatie en betrokkenheid lager. Het gevolg kan zijn het vertrek naar een andere werkgever.

Wees dus oprecht nieuwsgierig in je mensen en zorg ervoor dat je antwoord krijgt op een aantal belangrijke vragen zoals:

  • Wat drijft je medewerkers in hun werk, waar krijgen ze energie van?
  • Wat leeft er bij je mensen?
  • Wat hebben ze van jou nodig om goed te kunnen functioneren?
  • Waar halen ze plezier uit binnen hun werk en wat vinden ze lastig?

Creëer een open cultuur waarin je mensen zaken gemakkelijk met je bespreken. Als dingen niet goed lopen, kun je sneller schakelen doordat je in nauw contact bent met je medewerkers.

Houd goed contact bij thuiswerken

Als je mensen veel thuiswerken, is het helemaal belangrijk om met hen in verbinding te zijn en ze betrokken te houden. Plan wekelijks genoeg contactmomenten in, zodat er geen drempel ontstaat om zaken bespreekbaar te maken.

Je kunt snel denken dat ‘geen nieuws, goed nieuws’ is, terwijl er misschien van alles leeft waar jij als leidinggevende niks vanaf weet. Als ze dan ineens aankondigen dat ze een andere baan hebben gevonden, had dit wellicht voorkomen kunnen worden met voldoende contactmomenten en oprechte interesse.

Kijk wat vaker in de spiegel en denk erover na hoe jij met je medewerkers omgaat en hoe jij voor je mensen (nog) meer het verschil kunt maken.

Filed Under: Blog

Reader Interactions

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Sonja van Beveren
Naar mijn Blog

Footer

Laatste blog:

Een dure les

"En nu wil ik het er niet meer over hebben," zegt Jaap als we samen op de rand van de kofferbak … Lees verder... about Een dure les

Privacy verklaring

Lees hier de privacy verklaring van Sonja van Beveren - Regie & Resultaat:
privacy verklaring

Contactgegevens

06-14558138
sonja@sonjavanbeveren.nl

© 2025 · Beginnen met leidinggeven